Kişi ya da kurumların medya aracılığıyla kamu imajı oluşturulmasını sağlayan basın danışmanının yaptığı işe basın danışmanlığı adı verilir.
- Basın Danışmanlığı Hakkında
- Basın Danışmanlığı Nasıl Yapılır?
- Basın Danışmanı Sizin için Neler Yapar?
- Basın Danışmanlığı Kimler İçin, Neden Gereklidir?
- Markalar İçin Basın Danışmanlığı
- Kişiler İçin Basın Danışmanlığı
- Basın Danışmanlığı ve PR Çalışması
- Basın Danışmanlığı Sözleşmesi
- Basın Danışmanı Olmak için Koşullar Nelerdir?
- Basın Danışmanı Olmak için Gerekli Eğitimler Nelerdir?
- Basın Danışmanı Kaç Yıl Okur?
- Kimler Basın Danışmanı Olabilir?
- Basın Danışmanı Mesleğinin Zorlukları Nelerdir?
Basın Danışmanlığı Hakkında
Basın danışmanlığı, PR olarak da bilinen halkla ilişkilerin en temel alanlarından birisini oluşturur. Bunun ana nedeni de iletişimin doğru kurgulanmasının PR alanında çok önemli yer tutmasıdır. Basın danışmanının önemli görevleri arasında firmanın ya da kampanyalarının tanıtımı bulunmaktadır. Basın danışmanı bunun için basın bülteni hazırlar. Hazırlanan metnin basının ekonomi servisindeki ilgili muhabirlerin haberi, duyuruyu ya da gelişmeyi ikna edici bir şekilde öğrenmesi sağlanır. Çünkü basında haber bültenin yer almasında kişisel dostlukların önemli bir yeri vardır. Hazırlanan metin bir dosya içinde elden götürüldüğü gibi E-Posta, Whatsapp gibi yöntemlerle gönderilir. Haberin hedef kitleye uygunluğu da basın danışmanlığının işinin bir parçasıdır. Dili, anlatımı ve vurucu noktaları kitleye göre belirlenmiş bir haber beklenenden çok daha yüksek geri dönüşler sağlayacaktır.
Basın Danışmanlığı Nasıl Yapılır?
Basın danışmanı, birey, özel şirket ya da devlet kurumu tarafından istihdam edilebilir. Basın danışmanlığı çok yönlü bir hizmettir. Kriz yönetiminden, marka bilinirliği oluşturmaya; halkla ilişkilerden marka değeri yükseltmeye kadar pek çok farklı görevler söz konusudur. Bir basın danışmanı sadece haber değeri olan gelişmeleri servis yapmakla yetinmez. Olayların haber değeri taşıyacak şekilde tasarlanıp değerlendirilmesi de basın danışmanlığı sorumluluğundadır. Hatta sosyal sorumluluk projeleri (sokak hayvanlarına dikkat çekilmesi, mama dağıtılması, çevre duyarlılığına yönelik projeler üretilmesi) geliştirir. Basın danışmanı bir firma veya kurumun ya da kişinin marka algısını oluşturan ve basın önünde temsil edebilecek bağlantıları olan kişilerdir. Basın danışmanı ayrıca bir kriz anında olaya müdahale ederek büyümesini engelleyebilmelidir.
Basın Danışmanlığı ve Kamu İmajı?
Basın danışmanı kişi yada kuruluşların medya aracılığıyla kamu imajının oluşturulmasını aracılık eder. Basın danışmanları firma yada kuruluşların yanı sıra kişilerin tanıtımında da etkin rol oynayabilirler. Kişilerin, kurumların yada işletmelerin olumlu başarılarını ya da topluma dönük mesajlarını hazırlayarak basın bülteni şeklinde kamuoyuyla paylaşır. Ayrıca kriz anlarında olaya müdahale ederek büyümesini engeller. Hatta bu gibi durumların bazen fırsata çevrildiği durumlarda söz konusu olabilir. Kurumun itibar yönetiminden sorumlu olan basın danışmanı zaman zaman kurum adına açıklamalarda bulunur.
Medya Danışmanı
Medya danışmanları genellikle bir işletmenin, örgütün veya bireyin olumlu başarılarını vurgulamak için basın duyuruları hazırlayarak kişi ve kurumla medya arasındaki iletişimleri sağlar. Örneğin siyasette, medya danışmanları seçmenlerin kafasında arzulanan bir imajı yerleştirmek için propaganda kampanyaları oluşturur, basın bültenleri yazar. Bir şirketin ya da kişinin haberi için bazen de medya tarafından röportaj talebinde bulunulur. Basın danışmanı burada ilk muhataptır. Tabi burada röportajı verecek olan yetkiliyi hazırlamak, verilecek mesajı belirlemek de basın danışmanının görevleri arasındadır. Basın danışmanının medya ile iyi ilişkilerini sürdürme görevi de önemlidir.
Markalaşma ve Basın Danışmanlığı
Yeniden başlamak veya yeniden markalaşmak isteyen şirketler bile, halkın yeni markalarını kabul etmesini sağlamak için bir basın danışmanının hizmetlerini kullanır. Basın danışmanlarının tercihinde rol oynayan bir diğer faktör ise gazetelere verilecek reklamların maliyetine göre haber bültenlerinin ücretsiz oluşudur. Bu kadar çok çeşitli görevler ve çok sayıda kurumsal imaj oluşturma sürecine dâhil olmak, basın danışmanlarının çeşitli becerilerin yanı sıra, gündemi yakından takip etmesi, devamlı yenilikler arayışında olması ve kişisel ilişkilerde yumuşak, ikna edici ve yapıcı olmasını gerektirir.
Bir basın danışmanı, ister bir şirket ile isterse de serbest olarak çalışsın, tanıtımını yaptığı şirketlerin veya kişilerin itibarını ellerinde tuttuğu asla unutmamalıdır. Basın danışmanları bu anlamda yükümlülüklerini yerine getirmiyorlarsa, tüm işler ve şirket bundan zarar görebilir. Bu sebeple yüksek derecede sorumluluk gerektiren bir iş olduğu basın danışmanı mesleğini yapmak isteyen kişilerce bilinmelidir.
Basın Bülteni Servisi Nedir?
Basın bülteni servisi hazırlanan basın açıklamalarının medya çalışanlarına ve ilgili bölüm muhabirleri, şeflerine veya yazı işleri müdürlerine iletilmesidir. Basın bülteninde haber değeri olan ya da haber değeri taşıma potansiyeli bulunan konuların belirlenmesi öncelikli olduğu gibi haber değeri taşıması doğru mecrada yayınlanmasına katkı sağlar. Media Felix olarak haber kanallarının beklentilerini karşılayacak düzeyde içeriklerin oluşturulmasını sağlamaktayız. Her marka için özel olarak hazırladığımız içeriklerin Türkiye’nin en popüler yayın organlarında çıkmasını sağlıyoruz.
Basın Danışmanı Sizin için Neler Yapar?
Eğer yeni ürünler ortaya koyduğunuz konseptinizi tanıtmak, dernek başkanlığı ya da siyasal anlamda adaylık düşünüyorsanız basın danışmanı hizmeti almak sizin yükünüzü önemli ölçüde hafifletecektir.
Hizmet verdiği kişi ya da kuruma bağlı olarak görev tanımı değişebilen basın danışmanının temel sorumlulukları şu şekilde özetlenebilir;
- Müşteri istek ve taleplerini karşılamak için planlar oluşturmak
- Firmanın itibar kazanmasına yönelik kampanyalar gerçekleştirmek
- Basın toplantıları düzenlemek yoluyla ya da müşterilerin faaliyetleri ile ilgili basın bültenleri hazırlamak
- Hazırlanan basın bültenlerinin medyaya ulaştırılmasını sağlamak
- Basın açıklamalarının ya da düzenlenen kampanyaların etkilerini analiz etmek ve raporlamak,
- Basın bülteni, kurum haberleri ve dergi makaleleri hazırlayarak basına servis etmek,
- Matbu ve dijital tüm medya kanallarını takip ederek kurum hakkında çıkan haberleri derleyerek rapor oluşturmak,
- Basın sözcüleri için konuşma metni kaleme almak,
- Medya plan ve politikalar geliştirmek için kurum yöneticileriyle toplantı düzenlemek,
- Bir şirket veya kişi için halkla ilişkiler kampanyalarını yönlendirmek,
- Kamu imajının nasıl tesis edileceği ve medya ilişkilerinin nasıl ele alınacağı konusunda yöneticileri eğiterek danışmanlık yapmak,
- Kişi ya da kurum mahremiyetine sadakat göstererek bu yönde gelen soruları ustalıkla geçiştirmek.
Basın Danışmanlığı Kimler İçin, Neden Gereklidir?
- Bireyler: Dernek başkanları, yazarlar, belediye başkan adayları, milletvekili adayları, sanatçılar için gereklidir.
- Özel Şirket: Limited ve anonim şirketlerde marka bilinirliği ve yapılan kampanyaların duyurulması için gereklidir.
- Devlet Kurumu: Bakanlıklar, ticaret ve sanayi odaları gibi kurumlar için gereklidir.
Belediye başkan adayları ve milletvekili adayları seslerini duyurabilmek için ülkemizde basın danışmanı ile çalışmaktadır. Yine resmi kurumlar da bünyelerinde basın danışmanı tahsis etmektedirler aynı zamanda dışarıdan da destek almaktadırlar. Ve kamuoyunda marka bilinirliğini artırmak isteyen firmalar basın danışmanı ihtiyacı hissedebilirler. Ancak günümüzde firmalar bir basın danışmanı çalıştırmak yerine PR ajanslarından basın danışmanlığı almayı böylece daha profesyonel ellerde temsil edilmeyi tercih etmektedirler. Bu noktada 25 yılı aşkın tecrübemizle basın danışmanlığı hizmeti veriyoruz. Firmanızın veya kurumunuzun sektör analizi için lütfen bizden ön çalışma talep ediniz.
Markalar İçin Basın Danışmanlığı
Basın danışmanlığı, işletmenin marka bilinirliği ve kurumsal kimliğinin güçlenmesi açısından oldukça önemlidir. Nitekim şirketler, insanların ihtiyaçları doğrultusunda üretim yapar ya da hizmetlerini sunar. Basın danışmanı, medya aracılığı ile şirketin kamu üzerindeki etkisini ve bilinirliğini arttırmaya odaklanır.
Kurumsal kimlik söz konusu olduğunda bazen en basit detaylar en önemli ayrıntılara dönüşmektedir. Marka bilinirliğini konusunda yapılacak çalışmalar için temel kriter kamuoyunun tepkisidir. Unutulmamalıdır ki, basının bakış açısını bilen basın danışmanları buna uygun kampanyalar hazırlanmasına yardımcı olabilir ve kurdukları ikili ilişkilerde marka bilinirliğine yönelik haberlerin medyada çıkmasını sağlayabilirler.
Basın Danışmanlığı ve Toplantı Organizasyonu
Basın danışmanları bazen de firma yetkililerinin düzenleyeceği basın toplantılarını organize ederler. Organizasyon başlı başına bir iştir. Toplantı duruma göre firmada ya da tanınmış ve ulaşımı kolay olan şehir merkezindeki büyük bir otelde yapılır. Basın mensuplarına sunum yapacak olan yetkilinin ifade edeceği bilgiler basın bülteni şeklinde hazırlanarak çoğaltılır. Bunlar ayrı ayrı dosyalanarak basın mensuplarına dağıtılır. Yine firmayı hatırlatacak olan logolu kalem veya not defteri gibi promosyonların yanında, içerisinde basın kitinin olduğu usb bellek gibi promosyonlar hazırlanır.
Toplantılar kahvaltılı ya da yemekli olabilir. Toplantı firma merkezinde yapılacak ise bir basın minibüsü tahsis edilir ve basın mensuplarına bu minibüsün kalkacağı yer ve saati önceden bildirilir. Basın danışmanının toplantı ile ilgili gelebilecek aramalara yönelik olarak telefonu her daim iletişime açık olmalıdır.
Kişiler İçin Basın Danışmanlığı
Günümüzde kişiler için basın danışmanlığı hizmetine daha ziyade seçim dönemlerinde ihtiyaç duyulmaktadır. Ülkemizde süreç şöyle işlemektedir: Önce belediye başkan aday adayları adaylıklarını açıkladıktan sonra halka mesajlarını verebilmek için basın danışmanlarına ihtiyaç duyarlar. Bu durum milletvekili aday adayları için de söz konusudur. Daha sonra adaylıklar netleştiğinde her partinin milletvekili veya belediye başkanı adayının basın danışmanı, yapılan seçim çalışmalarını basın bültenleri aracılığı ile basınla paylaşır. Bu yüzden ilgili gazete ya da televizyonların ekonomi muhabirlerinin e-postaları temin edilir. Basın danışmanlığı sadece siyasetle sınırlı değildir. Popüler sanatçıların da basınla iletişim kuran basın danışmanları bulunur. Ajda Pekkan, Sibel Can ve Orhan Gencebay gibi usta sanatçıların uzun yıllar basın danışmanlığını yapmış Nermin Ceri’nin hikayesini bu kitapta okuyabilirsiniz.
Siyasiler İçin Basın Danışmanlığı
1991 genel seçimlerinde Anavatan Partisi’nin seçimlerdeki iletişim çalışmalarını Fransız iletişimci Jacques Seguela’ya emanet etmesiyle ülkemizde gerçek anlamda siyasal iletişim stratejilerinin ülkemizde uygulanmasının yolu açıldı. Özal’ın başarısında parti adına açıklama yapma yetkisinin sadece Turgut Özal’a verilmesinin seçimin kazanılmasında olumlu etkisi olduğu çeşitli bilimsel kaynaklarda ifade edildi.
Basın Danışmanlığı ve PR Çalışması
Basın danışmanları bir şirketin kamu imajını ele alır. Tabii ki, bir firma için çalışıyorsanız, işiniz yalnızca o firma için bu görevleri içerecektir, ancak kendi medya danışmanlığı firmanıza sahipseniz, çeşitli müşteriler için bu zorlukları üstlenerek işiniz daha da çeşitlenecektir.
Basın Danışmanının Yaptığı PR Çalışmaları
Yazılı İletişim
Medya lansmanları için yeni ürünler hakkındaki bilgilerden basın bültenlerine, makalelere ve konuşmalara kadar, yüksek düzeyde yazılı iletişim PR profesyonelinin kapsamının büyük bir bölümünü oluşturur. Müşterinizin yazılı iletişim ihtiyaçlarını karşılamak için yüksek kaliteli, iyi uygulanmış, açık ve ilgi çekici yazılı materyaller sağlamanız istenecektir.
Etkinlik Düzenleme
Medya lansmanlarından basın toplantılarına, şirket ziyafetlerine ve daha fazlasına kadar, bir basın danışmanının görevlerinin önemli bir bölümü, işverenleri veya müşterileri için kurumsal etkinlikler düzenlemek ve yönetmektir. Bunun bir basın danışmanı olarak işinizin bir parçası olduğunu düşünürsek, işinizin de bir proje ve etkinlik yönetimi unsuru içerdiğini söyleyebilirsiniz.
Medya İlişkileri
Bir şirket kasıtlı olsun ya da olmasın bir haber yaptığında, muhtemelen medya tarafından bir röportaj için iletişime geçilecektir. Bununla doğrudan veya dolaylı olarak ilgilenmek, basın danışmanının işidir. Gerektiğinde basın bültenleri ve diğer medya öğelerinin istenen medya yayınlarında çıkması için medya ile iyi ilişkiler sürdürmek de basın danışmanının görevleri arasındadır.
Promosyon Stratejileri Geliştirilmesi
Ne zaman yeni bir ürün, hatta yeni bir fikir geliştirilse, birisinin kamu yararı yaratması ve ürünün kabulünü sağlaması gerekir. Bu, PR’nin denkleme girdiği başka bir alandır. Basın danışmanları yukarıda belirtilen görevlerin bir kısmını veya tamamını ve daha fazlasını içerebilen stratejileri geliştirmekle görevlendirilirler. Yeniden lansman yapmak veya yeniden markalaşmak isteyen şirketler bile, yeni markalarının halkın kabulünü kazanması için genellikle basın danışmanının hizmetlerini kullanacaklardır.
İster bir basın danışmanı olun, ister bir şirkette çalışan olun, ister serbest çalışan olun; Tanıtımını yaptığınız şirketin itibarını elinizde tuttuğunuzu unutmayın. Yükümlülüklerinizi yerine getirmezseniz, işleri zarar görebilir, bu yüzden gerçekten yüksek sorumluluk gerektiren bir iştir!
Basın Danışmanlığı Sözleşmesi
Basın danışmanlığı sözleşmesi basın danışmanlığını üstlenecek kişi, kurum ile firma veya kişi arasında yapılır. Konuyla ilgili avukatlık bürolarından teknik destek almanızda fayda var.
Basın Danışmanı Olmak için Koşullar Nelerdir?
Basın danışmanları yüksek iletişim becerilerini kullanarak medya önünde temsil ettikleri sanatçı, politikacı, markalar ve kuruluşları pozitif bir imajla yansıtmada görev alırlar. İletişim Fakültelerinden mezun olanlar basın danışmanı olabilir. Bunun yanında kendini yetiştiren kişilerin de üniversite bitirmeden bu mesleği yaptığı ülkemizde görülmektedir.
Basın danışmanı olmak için şartlar:
- İletişim Fakültelerinden mezun olmak.
- Etkili sözlü ve yazılı iletişim kurmak
- Dinamik bir yapıya sahip olmak
- Stres altında çalışmaya yatkın olmak
Basın Danışmanı Olmak için Gerekli Eğitimler Nelerdir?
Üniversitede Medya ve İletişim Bölümü okunması tercih sebebidir. Sosyal bilimler üzerine bir bölüm okuyanlar da kabiliyetleri ölçüsünde bu mesleği icra edebilir.
Basın Danışmanı Kaç Yıl Okur?
Basın danışmanı olmak için 4 yıl eğitim alınmalıdır. Ancak diksiyon eğitimi gibi sertifika programlarına katılmak iş bulma şansını artırabilir.
Kimler Basın Danışmanı Olabilir?
Basın danışmanının sahip olması gereken özellikler
- Sözlü ve yazılı iletişimde başarılı olması
- Kriz anlarında sakinliği koruyabilmesi
- Sorunlara etkili çözümler bulması
- Analiz yapma becerisine sahip olması
- Dinamik bir yapıya sahip olması
Basın Danışmanı Mesleğinin Zorlukları Nelerdir?
Basın danışmanı olmanın dezavantajları şu şekilde açıklanabilir:
- Yoğun stres altında çalışamalar yapılması
- Kamuda çalışan basın danışmanının dezavantajı başka kurumlarda ek iş yapmasına müsaade edilmemesidir.
- Özelde çalışan basın danışmanının zorluklarından bahsedecek olursak yoğun çalışma saatleri ve izin günlerinin az olması da dezavantaj olarak ifade edilebilir.
Media Felix / Editoryal Atölye / K. Şerif