Advertorial Ne Demek?

advertorial-ne-demek

Advertorial Kelimesinin Anlamı

İngilizce’de reklam anlamına gelen “advertisement” ve haber içeriği demek olan “Editorial” kelimelerinin bir araya gelmesiyle oluşmuş ve yaygın olarak günümüzde kullanılan bir kavramdır. Advertorial, içerik itibari ile haber niteliği taşıyarak editoryal bir akışa sahip olan, ancak belirli bir ücret karşılığında yayımlanan reklam amacı taşıyan yazılardır. Gazete ve dergilerde bu tür bir makaleyi gördüğünüzde üstünde veya altında küçük harflerle “Bu bir reklamdır” yazısını görebilirsiniz. 

Advertorial Reklam Nedir?

Advertorial reklam, bir gazete, dergi veya bir web sitesinde ürün hakkında bir makale şeklinde bilgi vererek tanıtmayı amaçlayan bir reklam biçimidir. Genellikle bir marka, yayıncıya böyle bir makale için ödeme yapar.

Advertorial Haber Nedir?

Advertorial haber; gazetelerde, dergilerde veya web sitelerinde yayınlanan, editoryal dille yazılmış reklamlardır. Basın bültenine benzedikleri için advertorial haber olarak da isimlendirilir. Advertorial reklam veya advertorial haber içerikleri, bir ürün veya hizmeti editoryal bir dille, hedef kitleye bilgi vererek tanıtmak amacıyla oluşturulmuş makale şeklindeki yazılardır. Sadece metinler kullanılabileceği gibi, video ve fotoğraflardan da yararlanarak oluşturulabilir. 

Advertorial reklamlar incelendiğinde biraz basın bülteni özelliklerini biraz da geleneksel reklamın özelliklerini aynı anda taşımaktadır. Her pazarlama çalışmasında olduğu gibi hedef kitle bazlı hazırlanan advertorial reklamlar için işlevsel hedef mecra da seçilmektedir.

advertorial-ne-demek

Advertorial Reklamın Geleneksel Reklamdan Farkı Nedir?

Advertorial, bir reklamdan daha ayrıntılıdır ve bu nedenle tüketicilerin ürün hakkında daha fazla bilgi sahibi olmasına yardımcı olur. Reklam yazıları genellikle bir reklam ajansı veya müşterinin kendisi tarafından yazılır. Daha sonra web sitesinde veya bir gazetede ya da dergide reklam alanını satın alırlar. 

Advertorial’ın Haber Bülteni’nden Farkı Nedir?

Advertorial reklamların metinleri, haber metinlerine benzer şekilde editoryal bir stilde hazırlanır. Hatta haberle karıştırılmaması için metnin sonuna bu bir reklamdır notu düşülür.   Bu özellikleri onları basın bültenlerine benzetir. Basın bültenleri kadar bilgilendirici olmasalar da, genellikle ürün veya hizmetlerle ilgili detaylı bilgi vermeleri okuyucuların ilgisini çekerler. Basın bültenleri okuyucu tarafından reklam olarak algılanmaz. Advertorial reklamların ise reklam olduğu bellidir, fakat yine de bilgilendirici içeriği insanları cezbeder.

Advertorial reklamların bilgi içermesi ve editoryal bir dil kullanılarak yazılması onları tüketici gözünde güvenilir kılar. İçinde uzmanların olduğu, bilimsel bilgilerin verildiği ve objektif bir dilin kullanıldığı  advertorial metinler, insanlarda güven duygusu yaratır. Bu da advertorial reklamları geleneksel reklamlara göre daha avantajlı bir konuma sokar.

Haber ve Reklam Ayrımının Kaybolması ve Etik Sorunlar

Advertorial ile reklamın haber formatında sunulmasından doğan etik sorunlara bu arada değinmeden geçmeyelim istiyorum. Uygulamalardan doğan etik sorunların başında kişisel bilgilerin korunmaması, reklamın belirsizleşmesi, reklam kirliliği, haber ve reklam ayrımının kaybolması gibi uygulamalar sektörde sıkça tartışılan konular arasında yer alıyor. Konuya ilgi duyanların internet sayfasındaki Abdullah Okumuş’un kaleme aldığı bilimsel çalışmaya göz atabilirler.  

Advertorial Reklam Fiyatları

Kullanılan mecranın durumuna göre advertorial reklam fiyatları değişiklik gösterir. Eğer hazırlanan içerik gazetelerde yayınlanacaksa yer alacağı sütun santim (st/cm) üzerinden fiyat hesaplanır. Eğer yayınlanacak mecra internet siteleri ise oldukça uygun fiyatlar söz konusudur.

Advertorial Reklam Örnekleri

Advertorial reklam örneklerini, gördüğünüz tv reklamlarında bir diş hekiminin sunumuyla bir diş macunu reklamında ya da internet seo yazılarında görebilirsiniz. Advertorial reklamları kullanma konusunda Amerikalı Exon Mobil şirketi öncü kuruluş olarak dikkat çekici çalışmalar yapmıştır. 

Advertorial Nasıl Kullanılır?

Advertorial, üreticinin daha fazla satış ve gelir elde etmesi için ürün ve hizmetlerin incelikli ve profesyonel bir reklam biçimini sunar. Reklamlar web sitelerinde de yayınlanabilir, bu video veya makale biçiminde olabilir. Reklamı yapılan ürünle ilgili bilgiler, ürün araştırması ile desteklenerek gazete, dergi ve internet sitelerinin sayfalarında yayınlanır. Reklam yazıları, makaleler olarak yazıldığından ve belirli bir ürün veya hizmet hakkında bilgi sağladığından, okuyucuları genellikle geleneksel reklam biçimlerinden daha fazla çeker. Yakın tarihli bir araştırmaya göre, okuyucular bir videonun veya içeriğin bir marka tarafından desteklendiğini fark ettiklerinde ilgilerini kaybederler. Bununla birlikte, advertorial söz konusu olduğunda, güvenilir bir gazete veya dergi tarafından yayınlanan bir içerik olduğu için okuyuculardan daha fazla ilgi görmektedir

Advertorial yayınlarken, gazete ve dergilerin belirli bir içeriğin reklam amaçlı olduğunu belirtmesi önemlidir, okuyucuları yanlış yönlendirmemek için bu içeriğe sponsorlu veya özel reklam bölümü şeklinde belirten bir etiket verilebilir. Advertorial kullanan üreticiler, reklamın bir yayının veya yayınevinin modeline uygun olarak tasarlanmasının yanı sıra tüketicilere uygun olmasını sağlamalıdır. Üretici, birlikte yayınlayacağı gazete veya dergiyi seçerken, yayının ulaştığı kitleyi ve ürünler için hedeflenen tüketiciyle eşleşip eşleşmediğini göz önünde bulundurmalıdır. 

Bir advertorial yayınlamadan önce bilmeniz gereken bazı şeyler;

  • Bir advertorial, normal bir makale gibi bir gazete veya dergide yayınlanan ücretli bir reklamdır.
  • Bir reklam içeriği, yazı stili, yazı tipi boyutu, başlıklar ve diğer görsel öğeler gibi yayınların editoryal içeriğiyle uyumlu olmalıdır.
  • Reklam yazıları, okuyuculara belirli sorunlara nasıl çözüm olabileceğine yardımcı olan bir ürün ve hizmet hakkında editoryal görüşler ve araştırma analizleri içerir.
  • Her reklam, ürün veya hizmetle ilgili uygun istatistikler ve bilgilerle desteklenmelidir. Bir advertorial, bir markanın ürünleri veya hizmetleri hakkında benzersiz bir şekilde farkındalık yaratmasına yardımcı olur.

Advertorial, bir reklamdan daha ayrıntılıdır ve bu nedenle tüketicilerin ürün hakkında daha fazla bilgi sahibi olmasına yardımcı olur. Advertorial yazıları genellikle bir reklam ajansı veya müşterinin kendisi tarafından yazılır. Daha sonra web sitesinde veya bir gazetede veya dergide reklam alanını satın alırlar.

Çoğu yayının kural olarak, “reklam” kelimesinin çoğunlukla reklamınızın üstünde veya altında küçük harflerle yazıldığını belirtmek önemlidir. 

Advertorial Reklamın Pazar Payı

Dijital Reklam Yatırımları ve Dijital Reklamcılık Pazarı, advertorial reklamı patlattı desek yanlış olmaz diye düşünüyorum. Ekim 2021’de Dünyanın önde gelen yönetim danışmanlığı firmalarından Deloitte tarafından açıklanan “Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2021 ilk 6 Ay Raporu Ekim 2021” Özellikle pandemi sürecinde artan dijital platformu kullanım oranlarında olağanüstü yükselişi gözler önüne seriyor. Bu yükselişte aslan payını SEO yatırımları aldı. SEO yazılarını advertorial olarak değerlendirdiğimizde advertorialin önlenemez yükselişini görebiliriz.  


Avrupa Dijital Reklam Yatırımları konusunda, IAB Europe 2020 Adex Benchmark raporu açıklandı. Bu rapora göre göre, %6,3 artışla 69 Milyar Euro olarak gerçekleşti. Öte yandan %34,8 pay ile en fazla büyümeyi gerçekleştiren Türkiye, pazar olgunluğuna yaklaşacak ülkeler arasında en ön sırada yerini aldı.

Media Felix / Editoryal Atölye / K. Şerif

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Scroll to Top