Google’da çıkmak emek istiyor, malesef bunun için sihirli bir yöntem yok. Özellikle ilk sayfada çıkmak için şimdiki dijital çağda daha çok çalışmak gerekiyor. Google bunun için web sitesi yöneticilerine bir çok faydalı araç sunmaktadır. Web sitelerini izlemek, analiz etmek, olası hataları takip etmek ve sunulan veriler ile seo çalışmaları yapmak için bu araçlardan faydalanırız. Google Search Console ve Google Analytics bu araçların en çok bilinenleridir. Bunun yanısıra web sitenizde tasarım bittikten sonra teknik olarak yapılması gereken bazı işlemler de bulunmaktadır. Yazımız biraz uzun ama genel olarak web sitenizin Google ile ilişkilerini anlamak için okumanızı tavsiye ederim. Web sitesi olan ve dijital olarak bulunmak isteyen herkesin merak ettiği bir konuda detaylı bir yazı hazırladık.
Web Siteniz Google’da Var mı? Hemen Öğrenin?
Web siteniz yayınlanmaya başladı, hemen arkasından firma adınızı, faaliyet ve hizmet alanlarınızı aratıp web sitenizi Google’da bulmayı denediniz ama sonuçlarda göremediniz. Web sitesi Google’da çıkmıyor. www. ile başlayan ve özenle seçtiğiniz alan adını (domain) yazarak ulaşabildiğiniz web sitenizi , firmanızı ya da hizmetlerinizi Google’da aratınca göremediniz. Peki gerçekten, web siteniz dünyanın bu en meşhur arama motorunda yok mu ? Önce Google listelerine girdiniz mi yani Google’da var mısınız bunu kontrol edelim.
- www.google.com.tr‘yi ziyaret edin.
- Arama formuna hizmet ya da ürün yerine site:websiteniz.com yazın.
Listelerde Web Siteniz Yoksa
Bu sorgu sadece sizin web siteniz için sonuçları listeleyecektir. Böyle bir sorguya rağmen listelerde yoksanız o zaman web siteniz Google’a kaydedilmemiş ya da yayına çıkarken gerekli ayarları yapılmamıştır. Bu durumda yazının devamında bahsettiğimiz gerekli kontrol ve ayarların yapılması, tavsiye edildiği gibi web sitesinin Google arama konsoluna eklenmesi gerekir.
Listede Web Siteniz Varsa
Domain(alan adı) başına site: yazıp arattığınızda listelerde web siteniz yer alıyor ise Google’da bulunuyorsunuz.
Web Siteniz Google’da Listeleniyor Ama
- Bazı sayfalarımız listede yok
- Google’da ürün ve hizmetlerimiz ile istediğimiz yerde değiliz ya da ilk sayfada çıkmak istiyoruz.
Telaşlanmayın, eğer web sitesi Google’a kayıt olduysa yani kurumsal web sitenizin Google ile ilişkileri doğru bir şekilde yapılandırıldıysa listede olmamanız için hiç bir sebep yok . Ama bu konu hakkında bilmeniz gereken bazı detaylar var. Bir web sitesi, web tarayıcının(browser) adres çubuğuna yazıp ulaşınca gördüğümüz tasarımın ötesinde bir dijital mülktür. Arama motorlarının en meşhuru Google’da çıkmak en başta SEO, Search Engine Optimization yani arama motoru optimizasyonu ile ilgilidir. Bu yazımızda SEO ile ilgili detaylara değinmeyeceğiz ama aşağıdaki konu başlıkları ile Google’da yer almanın genel olarak yöntemlerinden bahsedeceğiz.
Google’da Çıkmak İçin Web Tasarımı Bitince Neler Yapılmalı.
Google’da listelenmek için web tasarımı sonrası yapılması gereken bazı işlemler var. Eğer bu işlemler doğru bir şekilde yapılmazsa web siteniz Google’da çıkmayabilir. Google ile ilgili işlemler web tasarımı plan aşamasında netleştirilip, projele yayına alırken ya da sonrasında gerçekleştirilmelidir.
Google Botlar Web Sitenizi Ziyaret Edebiliyor mu?
Google ve Robotlarıyla olan ilişkilerinizin düzenlenmesi gerekir. Robotların dilinden gerekli ayarlarınız yapılıp kontrol edilmelidir. Böylelikle web siteniz Google ve diğer arama motorlarının bot diye adlandırılan ziyaretçilerine açık olur. Çünkü eğer botları sitenize çağıramazsanız Google listelerine giremezsiniz. Google botların engellenmediğinden emin olunmalıdır. Bu işlem için robots.txt düzenlemelerinizi kontrol edin.
Arama Motoru Engeli Var mı?
Web sitenizin arama motoru engelleri kontrol edilmeli ve varsa kaldırıp gerekli ayarları yapılmalıdır. Yanlış yapılandırılmış bir web sitesi dolayısıyla başta Google olmak üzere herhangi bir arama motoru engellenirse web sitesi Google’da çıkmayacaktır.
Web Sitesi Google Kayıt
Web siteniz Google’a kaydedilmelidir. Sadece web tasarımınız yapıldı diye Google’un size ilgi göstermesini beklemeyin, siz de bir şeyler yapın. Web sitesini doğrudan arama konsoluna bağlanmanız size Google’da avantaj sağlayacaktır. Web sitesi denilen internet varlığınız ile Google arasında bir bağ oluşturulmalıdır. Google böylelikle sizi sürekli takip edebilir. İlerleyen zamanlarda Google’daki yeriniz net olarak öğrenilebilir.
Google’a Kayıt Ol
Google’a kayıt olmak , aslında arama konsoluna web sitenizin tamamının ya da seçilen sayfaların eklenmesi işlemidir. Hedef kitleniz ve müşterileriniz sizi aradığında Google’da nasıl ve nerede göründüğünüzü arama konsolu raporlarıyla biliriz. Google’a kayıt diye bilinen işlem ve analiz sonuçları ile çok değerli bilgiler elde edilebilir. Bunlar gerçek Google kayıtlarıdır.
Web sitenizi arıyor ve çıkmadığınızı düşünüyor olabilirsiniz ama sadece arama sayfasından bu kontrolü yapmak sizi doğru bir sonuca ulaştırmaz. Aranızdaki bağı Google’u ziyaret edip, arama yaparak test etmeyin. Eğer web siteniz yayına açılırken Google ile ilişkilendirilmişse Google ile web siteniz bağlanmış demektir ve arama konsolu(search console) ile web sitenizin google’da hangi kelime ve hangi sayfa ile kaçıncı sırada çıktığı bilinir, arama yaparak değil.
Site Haritası
Web tasarımınızı iyi bir kullanıcı deneyimi için düzgün bir mimari ile tasarladıktan sonra Google için web sitenizin yapısını anlayacağı ve içeriğini kontrol edip, yeni içeriklerden haberinin olacağı bir site haritası hazırlanmalı ve paylaşılmalıdır. Google’da çıkmak çin kritik bir konu olan site haritası işlemine önem verilmelidir. Eğer dinamik bir web siteniz varsa site haritanızın da dinamik olarak yenilenmesini, güncel ve doğru kalması sağlanmalıdır.
Web Sitesi Analizi
Web siteniz için analiz ve istatistik sonuçlar sağlayan entegrasyonlar yapılmalıdır. Analiz sonuçlarının organik arama çıktıları arama konsolundan alınabilir ama bunu ötesinde detaylı analizler elde etmek de mümkün. Kim, nereden, hangi içeriğinize gelmiş. Bilinirlik ve bulunurluk durumunuz nedir tespit edilmelidir. Reklamlardan mı ziyaret aldınız, yoksa organik arama sonuçlarından mı ya da sosyal medyadan mı ziyaret aldınız . Bunların tespit edilmesi önemlidir. Daha fazla neler yapılabileceği bu veriler ışığında belirlenir.
Arama dünyası ve Google ile ilişkileriniz adına web sitenizin analiz merkezi ile ilişkisinin kurulması bizce çok gereklidir. Web sitesi analizi, atacağınız adımlar için son derece önemli dijital veriler sunacaktır, ilk sayfa hedeflerinize ulaşmak, dijital pazarlamanızda akılcı bir şekilde hamleler yapabilmek için bu kıymetli web sitesi verilerinizin bir uzman tarafından değerlendirilmesi gerekir.
Google’da İlk Sırada Çıkmak
Eğer Google’da çıkmıyoruz ile ilk sayfada neden çıkmadığınızı anlatmak istiyorsanız. Bu tamamen farklı bir konudur. İşte meşhur SEO burada devreye giriyor. Google ile ilgili ayarlarınız yapılmış ve arama ağına bağlanmış iseniz bir kaç gün içinde Google’da çıkarsınız . Evet kesinlikle çıkarsınız ama istediğiniz yerde çıkamıyorsanız, bunun için ayrıca SEO çalışmaları gerekir.
İlk Sayfada Çıkmak İstiyorum
Bunu hepimiz istiyoruz, hemen ilk sayfa da hatta en üstte, ilk satırlarda çıkmak istiyoruz. Peki ilk sayfa satırlarını beraber sayalım, zaten ilk 4 satırda Google Ads ile arama motorunda ilk sırada ilk sayfada çıkmak için para harcayan rakipleriniz yer alır. İlk 4 satır ve bazen son 4 satır, hatta diğer sayfalarda ilk ve son satırlar da dijital reklam planlaması ile çıkılabilir.
Google Ads ile Arama Motoru Reklamı
Buradan da anlıyoruz ki ilk sayfa, ilk sıra için en kestirme yol arama motoru reklam kampanyaları (Google Ads) planlamaktır. Bunun için bir bütçe ayırır, günlük ve aylık harcamalar yaparsınız. Detayları başka bir yazının içeriği olacak kadar geniş bir konudur. Arama motoru reklamı diye ile ifade edilen arama motoru pazarlaması’nı dijital pazarlamanız içerisinde kullanmanız mutlaka gerekecektir. Özetle , parayı veren yerini alır şeklinde açık artırmalı bir yöntem ile bu ilk satırlar satın alınır. Eğer sektörünüz dijital reklam konusunda rekabetin yoğun olduğu bir sektörse bu alanda işinizin bir hayli zor olduğunu söyleyebiliriz. Yani ilk sayfada ve ilk satırda üstelik her zaman yer almak için daha çok para harcamanız ve daha çok çalışılması gerekecektir.
Herhangi bir bütçe Google ADS için yeterli midir ?
Google Ads’in kapsamına giren 1. sayfa ve 3 satırlık yer için 3 firma yarışıyor olsa işiniz kolay olurdu. O zaman daha makul bütçeler söz konusu olurdu. Ama eğer onlarca, yüzlerce firma bu alanda yer almak için yarışıyor ise işte o zaman bütçeler, anahtar kelimeler için ayırdığınız tıklama maliyetleri konuşur. Onlarca farklı başka değişken bu ilk 3 satırda yer almanızda etkili olur. Açık artırmada en yüksek fiyatı veren alır kaidesini lütfen unutmayın. Herhangi bir bütçeyi ayırdınız diye ilk sayfada ve ilk 3 satırda her zaman ve her koşulda yer almayı beklemenin matematik ve finansal bir karşılığı yoktur.
Google Organik Sonuçlar
İlk sayfadaki satırları saymaya devam edelim. Geriye reklam dışında kaç satır kaldı . 8 satır. Peki şimdi ilk sayfada kalan bu 8 reklamsız organik denilen satırı isteyen 198 firma ya da web sitesi var. İşte bu noktada web sitenizin olması, harika ve değişik bir tasarımının olması, yayınlanmış olması ilk sayfada kalan diğer satırlarda yer almanız için yetmeyebilir. Bunun için web sitesi tasarımı yapmanız ya da bir yerden web tasarım hizmeti almış olmanız yetmeyebilir. Uzun soluklu ve genellikle bilinen söylemiyle SEO başlığı altında toplanan çalışmaların yapılması gereklidir. Web siteniz ile başlattığınız dijital yolculuğunuzda SEO,özgün ve değerli içerik geliştirme, Görüntülü Reklam, SEM, içerik pazarlaması, vb gibi alanlarda çalışmaların yapılması da gerekiyor. Yani herhangi bir web sitesi varlığı ilk sayfa, ilk sıra garantisi vermez, veremez.
Reklamsız Olmaz mı?
Dijital reklama para harcamak istemiyorsunuz diyelim. Hiç para harcamadan bu bir kaç satırlık organik arama sonuçlarında yer alabilir miyiz peki. Artık çok zor. Reklam vermeseniz bile sizin dijital varlığınızın reklamların altındaki organik alanda yer alabilmesi için birilerinin ciddi emek ve zaman harcaması gerekiyor. Bu emek ve zamanda sektörel rekabetin yoğunluğuna göre artacağı için firmanızda bir SEO uzmanı bulundurmanız ya da dijital bir ajanstan SEO hizmeti almanız gerekiyor. Doğru bir dijital pazarlama için de Arama Motoru Reklamı ile SEO(Arama Motoru Optimizasyonu) beraber çalışılmalıdır. Bu çalışmalarda web sitesine bir düğme ya da görsel eklemek gibi tek seferlik bir işlem değildir, uzun soluklu ve düzenli çalışmalar gerektirir.
Google’da Tanıdık Var mı ?
Tanıdık var ama neyseki işler öyle yürümüyor. Google aramayı anlamak ile ilgili konularda ilk sayfa ve sıralama yükseltmek için ödeme alınmadığını belirtmek ihtiyacı duymuş. Belli ki torpil yok. Peki bu durumda oturup bekliyor muyuz? Tabi ki hayır. Çalışıyoruz ya da çalışıyorsunuz. Web siteleri 200’ün üzerinde kriterle değerlendirilir ve ilk sayfa için ciddi sınavlardan geçmeleri gerekir. Düşünsenize yüzlerce yazılım mühendisi doğru ve düzgün çalışan bir arama motoru inşa etmeye çalışıyor, üstelik bu inşa süreci bitmiş değil, sürekli geliştiriliyor. Bir bakıma Google gibi bir dünya devine karşı siz, dijital ajansınız, içerik yazarınız, web tasarımcısı ve yazılım uzmanı beraber karşı mühendislik çalışması yapıyorsunuz.
Sonuç olarak Google’u ve dijital dünyayı bilen bir firmanın yukarıda bahsettiğim temel eylemleri ve hamleleri düşünerek web tasarımı planlayacağını düşünüyorum. Web sitesi tasarlanıp bir kenarda bırakılacak konumdan çoktan çıktı, artık sürekli ilgi isteyen dijital bir mülk oldu. Pazarlama ve dijital pazarlama düşünce ve strateji gerektiren eylemler bütünüdür, web sitesi de dijital pazarlamanın bir parçasıdır. İlk sayfa hepimizin hayali ve hedefi, buna da web tasarımı ve devamındaki düzenli çalışmalar ile ulaşılabilir. Ama garantisi var mı, tabi ki yok. Dijital dünyada SEO adı altında toplanan çalışmalar ile verim alınıyor ve ilk sayfalarda yer alabilme şansınız var. Ama bunu her sayfanız ve her anahtar kelime ile hemen ilk sayfalarda olmak şeklinde düşünmeyin, bu ciddi bir ütopya olur.
İlk Sayfada Çıkmak İçin
Özetlemek gerekirse;
- Web sitenizin Google ve diğer arama motorlarını engellemediğinden emin olun
- Google’a bağlanın, arama motoruna kayıt olun.
- Analiz entegrasyonu ile web sitenizden değerli veriler alın.
- Sonrasında bir uzman ile bunu değerlendirin, sayfa ve anahtar kelime bazında yükseliş planlayın.
- İlk sayfa için acele etmeyin, bırakın google size önce web sitenizin yerini sıralamasını kendisi söylesin.
- İçeriklerinizin özgünlüğüne ve kalitesine önem verin. Düzenli aralıklarla kaliteli içerikler üretin. Özgün içerik yazarlarından (copywriter) destek alın.
- SEO’yu önemseyin ama bir süreç ve zamana bağlı çalışma olduğunu unutmayın. SEO, web sitenize yüklemesi unutulan bir fotoğraf değildir.
- Sadece web sitesi yoktur, dijital pazarlama vardır, gerekirse bir dijital pazarlama uzmanı ile çalışın. Çünkü ilk sayfa hedefi, bir bilinirlik ve bulunurluk hedefidir, aslında ihtiyacınız olan şey bütün olarak dijital pazarlamadır.
- Arama motoru reklamını önemseyin , arama motorunda görüntülü ve metin reklamlar içeren kampanyalar planlayın. Yeterli bütçe ayırın.
- Uzun soluklu bir yolculuğa hazır olun.
İlgili konularda uzman bir ekip arıyorsanız, dijital pazarlama, web tasarımı, içerik pazarlama, özgün içerik üretimi, Google Ads ile dijital reklam, sosyal medya yönetimi, Sosyal medya reklamları gibi konularda beraber çalışabiliriz.
Deniz Tokay / Media Felix
Emeğinize sağlık teşekkür ederim
😉 teşekkürler
Çok faydalı oldu çok teşekkür ederim
merhaba hocam bilgiler için teşekkür ederim. Ben sitemi 22 aralıkta actım bir iki gün içinde 7 index aldı google da bunlar çıkıyor ama genelde etiketlerle ilgili vs ama yayınlar çıkmıyor. sitem xyz uzantılı olduğu için mi acaba böyle sebebi nedir yardımcı olursanız sevinirim.
Web sitenizin Google tarafından indeks bilgilerini Google Arama Konsolu’ndan URL denetleme aracı ile kontrol ediniz. URL denetlemesi sonrası sayfanızla ilgili olası hataları da konsol size bildirecektir. Bunları inceleyerek sayfanızın Google tarafındaki durumuna dair ek bilgiler edinebilirsiniz. Şurada bu araca dair ek bilgiler var bakınız. https://www.youtube.com/watch?v=Pe_-TkdbXN0 . Umarız işinize yarar.
google da herhangi bir kelimede çıkmak için ne yapmak lazım.
Selamlar, aslında yazımızın genelinde buna ait ipuçları var, sonunda yer alan özette size temel bir yol haritası sunacaktır. Daha detaylı hedefleriniz için bir SEO-SEM uzmanı ile görüşmenizi de öneririz. Bu arada en çok dikkat etmeniz gereken konu ise Google’da ilk sayfa garantisini veren bunun satışı derdinde olan ilanlardır. Bunlardan uzak durun. Bir web sitesinin ve dolayısıyla dijital bir var oluşun Google ile ilişkileri özenle planlanması gereken süreçlerdir.
Çok Teşekkürler <3
Hocam aslında benim sorum biraz farklı olabilir ben bir tane web sitesi yaptım 5 yıl önce daha sonra bu site çıkmaya başladı yaklaşık 5 gün önce içeriği komple değiştim ve site gitti bu durumda ne yapmalıyım lütfen yardım edin ?
Web siteniz Google indekslerde görünüyor. Bu tür site değişikliği taşınma ve değişiklik işlemlerinde içerik ile ilgili bağlantılarda bir değişiklik olursa yoğun 404 hataları dolayısıyla Google sıralamasında kayıplar yaşayabilirsiniz. Öncelikle web sitesi değişiklik, yenileme vb işlemlerde buna dikkat etmek ve önlemlerini almak gerekir. Özellikle nakliyat sektörü SEO anlamında yoğun çaba gerektiren ve dengelerin çok hızlı değiştiği bir alan. Sadece SEO planı varsa daha çok bütçe ya da farklı kanalları da devreye soktuğunuz bir dijital pazarlama planlaması yapmanızı tavsiye edebilirim. Kayseri’de bu alanda SEO ile ilerlemek için lokasyon ve bu lokasyonlara bir tür sataşma yapan metinlerin ötesinde planlama yapmak gerekecektir.